Tuesday, March 12, 2024

Changes in support plans /Mudanças nos planos de suporte

Changes in support plans (original version here)

English version
IBM has made public some changes in support plans. You can read it directly here:
https://www.ibm.com/support/pages/node/7114112

In a very short summary it announces that the existing Continuing Support Program will terminate on April 30, 2025. This program would allow customers with versions that already entered "End of Support" period to open support tickets. The tickets would be accepted and worked on as long as they wouldn't require code analysis or bug fixes. It had no costs except the normal "service and support" costs.
On the other side it announces that the new IBM Extended Support program will be available for Informix. This program allows full support, including bug fixes, for a period of four years after normal end of support. It has an associated cost.

This change may force some customers to rethink their upgrade strategy (or to create one...). The change is controversial for sure. Some will say this is a way for IBM to get more money. As an IBMer my opinion is obviously biased. What I can say is that in my experience and perspective, it's not usual for customers to pay for extended support and I feel that allowing customers to continue using old version harms the product. It is constantly compared with other technologies, and that comparison becomes unfair when you compare an old version of Informix with the new features from competitors.


Versão Portuguesa

A IBM anunciou mudanças nos planos de suporte. Pode ler directamente aqui:
https://www.ibm.com/support/pages/node/7114112

Muito resumidamente a nota informa que o programa de "Continuing Support" terminará em 30 de Abril de 2025. Este programa permitia que clientes que usassem versões que já tivessem entrado na fase de "End of Support" pudessem abrir casos no suporte. Esses casos seriam aceites e a IBM trabalharia neles, desde que não necessitassem de análise de código ou correcção de bugs. O programa não tinha custos adicionais excepto o normal "Service and Support".

Em contrapartida anuncia-se também que o novo "IBM Extended Support Program" estará disponível para Informix. Este programa disponibiliza suporte total, incluindo correccção de bugs, por um período de quatro anos após a data "normal" de fim de suporte. Este programa tem um custo associado.

Esta mudança irá forçar alguns clientes a repensar a sua estratégia de upgrade (ou a criar uma). A mudança é certamente controversa. Alguns dirão que é uma forma de a IBM ganhar mais dinheiro. Como IBMer a minha opinião é obviamente enviesada. O que posso dizer, baseado na minha experiência e perspectiva, é que não é habitual os clientes pagarem por suporte estendido, e que sinto que permitir aos clientes continuarem a usar versões muito antigas prejudica o produto. Estamos constantemente a ser comparados com outras tecnologias, e essa comparação torna-se injusta quando comparamos versões antigas do Informix com as novas funcionalidades dos competidores.



No comments: